Kunderna på IKEA är roliga. Inte alla men alldeles för många ser ut till att lämna hjärnan hemme eller vid entren. Eller så har de bestämt sig för att inte förstå eller lyssna till det man säger till dem.
En kund kan fråga om en vara som visas i vit färg.
K- Kommer den i andra färger än vit?
(personal)
P - Nej den kommer i bara vitt.
K - Så den kommer inte i svart?
Daa, nej den kommer inte i svart. Det händer händer flera gånger varje dag:)
K - Kommer varerna i en packning?
P - Ja den är "flatpakket"
K - Så packningen kommer packat?
P - Hm, ja!
Kunderna kan komma in till mig som jobbar på Kontors avdelningen. Du ser kontors stolar och kontorsmöbler. Databord osv.
Så kommer kunder fram.
K - Jag behöver ett köksskåp som är Xcm hög och Xcm djupt och med vita fina dörrar.
P - Då ska du gå in till nästa avdelning så får du hjälp där.
K - Är inte det här köks avdelningen?
Eller:
K - Vet du vart kontorsmöblerna är?
Svårt att svara på en sånn fråga utan att blir lite spydig eller att prova vara lite rolig på deras bekostnad:)
En annan var en kvinna som skulle ta hissen från andra våningen ner till första med en kundvagn.
Hon tog vagnen in i hissen, tryckte på knappan, sprang nerför trapporna för att sen ta ut vagnen nere. Sen klagar hon att det var ett omständigt sätt att ta sig ner på. Personalen går med kunden till hissen där kunden pekar på en bild som visar 3 människor med ett sträck över. Alltså en skylt som säger att man inte får använda hissen. Det hon inte får med sig av texten som står vid sida om bilden är : "In case of fire, Ved brann, Vid brand".
Det var inte brand när hon skulle ta hissen, för att säga det så. Hur säger man det utan att kunde ska känna sig dum?
Nåja, dagen på IKEA blir oftast inte långtråkig med sånna kunder:)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar