Mig

Mitt foto
En drömmare som alltid kommer att vara i sina bästa år.

Arkiv

onsdag 17 juni 2015

17/6-15 Ny lägenhet?

Hej sveis

Fast jag sover ganska länge ibland så skulle man tro att jag borde vara utvilad. Men det är inte helt så. Fortfarande ganske mörk runt ögonen. Sömnen har nog inte så hög kvalité.
Det resulterar i att jag kommer mig inte ut tidigt nog att undvika det varmaste vädret. När börjar vara som varmast är jag då ute och går. Nu till affären för att handla lite mat. Frukosten börjar ta slut. Om jag är ute av huset före klockan 10 så är det mycket lättare.

Så här är det på badet numera. Handtaket är löst.



Så här försöker jag hålla kryp borta. Skor på insidan. Pluss insektspray runt dörrkarmen, golvet och fönster.



Och en filt på utsidan.



När jag står och väntar vid rondellen som alltid kommer det en liten röst från höger om mig. Damen pratar till mig på engelska.
”Not easy to here” säger hon och pekar på trafiken. ” No, its not. You always have to wait a couple of minutes” svarade jag tillbaka. Tar på mig hörlurarna igen. Kanske hon tar hintet om att inte vilja prata. Men det gör hon inte. Hon fortsätter. Kvinnan är väl i 40 åren, trevlig. Frågar vart jag kommer ifrån, vad jag gör här osv. Jag berättar såklart inte för henne vad jag gör här, jag hittar på något som. ”I see this as an adventure. Travel around to different places” ” How long are you staying here” ” Well, a short while”. ” I go to church every weekend and they preache in english thats why i speak english”. Jag börja känna lukten av en set-up. ” Yes that is educating and great. The cinemas and television should do the same and not change spoken language on films” försöker hålla mig till neutralt tema. ” You know, you are welcome to our meetings. Every sunday at....” och där kom det. Inte som en bomb men iallafall. ” I appreciate your welcoming, but Im not religious so it would feel wrong attending”. Jag tror det var ganska ok att svara henne. Hon ville väl bara värva fler till sin Jehovas kyrka och vem vet kanske skaffa en man till sin dotter. En blond "rik" europeer till sin dotter hade väl vart något. Jag har också hört att det gör inte alltför ont att se på mig:) haha. Gud så hemsk jag är.
Jag kan ha sagt ja men inte dykt upp men det vore ljuga och jag gillar inte det.

Tillbaka till klockan 14, så är det bara att vänta på min mäklare som kommer och hämtar mig mellan kl 16 och 17. Hon brukar alltid vara i tid. Hon är det stil på.
Jag får veta att advokaten har läst vårat mail som vi önskar skicka till våran Agent och han ska ge oss kommentarer på den imorgon. Så imorgon hoppas jag att vi kan skicka denna mail till Agenten och sen är vi färdig med dem. Flyttar jag till ny plats så är det ingen som ska veta vart jag bor.

Klocka blir 16. Inget sms. Klockan blir 16.30 fortfarande inget sms. Vad är det med henne nu då? Jag skickar ett till henne ”Hi, will you be here at 5?”. Inget svar. Klockan 17.30 skickar hon sms och berättar att hon är försenad pga kund och hon har inte sin egen bil. Men hon kommer så fort hon kan. Vi har 2st lägenheter att se på. Inte först klockan 20.45 blir jag hämtad. Då är ägaren till den ena platsen tillbaka från kyrkan. Hmmm.. Nåja det får gå. Kanske är det hon samma från affären idag?

Jag går mot vägen där jag ska möte mäklaren. En vildhund bjäffar lite och sniffar på något på marken. Av hundens reaktion så ser jag att det är något levande. Hunden hoppar undan men är för lekfull att den springer efter. Jag klarar inte att se vad det är än. När jag kommer närmare så ser jag en ganska stor svart sak som med konstiga rörelser rör sig över marken. Det är ingen spindel men vad är det? Så kommer den ut i ljuset. Det är en fladdermus. Som har skadat sig. Stackar. Man vet inte hur man ska förhålla sig till den lilla. Om den är svårt skadad så är det mest barmhärtiga att göra är att ta död på den. Hur ska jag klara det? Med vad? Trampa på den liksom, nej det gör jag inte. Men om den bara är i chock så kanske den flyger snart igen. Vi hoppas på det.



I bilen har hon med sig sin döva dotter. Hon ser ut som typ 16 år men är faktsikt 28.
Det jag får veta är att den ena lägenheten som ligger i ett fint dyrt område kostar 17 000 pesos. Allt för dyrt för mig så den behöver vi inte se på en gång. Jag har ett tak på 10 000 pesos men kan sträcka mig till 12 500 om det är super bra plats.

Väl framme så känner jag igen huset. Det är juh samma hus som hon tog mig till tidigare. Den platsen med bra ute areal och pool. Den var juh för dyr sist, men nu var det en mindre lägenhet som var ledig. Till vilket pris visste hon inte det skulle vi få veta senare. Klockan var 21 på kvällen och det är svart ute då. Men jag har juh sett gräsmattan och poolen på dagtid tidigare och jag gillar verkligen den här platsen.
Dem visar oss den mindre lägenheten. Den är större en den jag har nu. Ett extra rum. Ett uterum som är inne. Jag ska ta bild och visa. Men dem ville ha 14 000 för detta. Ström inkluderat, 2 ac, vatten och internett. Jag sa att mitt tack är dessverre 12 000 pesos. Det blev endel förhandlingar och det slutade med att dem gick med på 12 000 pesos i månaden om mäklaren gick ned på sitt arvode vilket hon gjorde. Tack för det. Problemet är att efter en månad vill dem att jag byter över till en annan lägenhet i samma komplex. Samma standard samma pris. Lite mindre lägenhet än denna men det gör juh inget. Jag är juh ensam med ett litet barn och när Tor Even kommer så är vi inte här så länge. Så priset blev 12 000 pesos och jag flyttar in 28/6-15. Detta tror jag blir bra.

På fredag kommer lönen och den behöver jag verkligen nu. För nu är det dags att betala ny lägenhet och handla in alla barnsaker jag behöver. Jag vågar inte vänta till efter jag flyttat in i den nya lägenheten 28/6-15. Jag misstänker att kommer för det dessverre. Men jag har iallafall 2-3 vänner med bil som kan hjälpa mig över. Så min lön kommer nästan att försvinna närmaste veckan. Telefonräkning, fylla på kreditkortet, handel till barn och ny hyra.

Väl hemma så ser jag ett nytt kryp. Inte inne i lägenheten än, men utanför min dörr. Japp, det är en liten skorpion. Kanske 2 cm lång inte mer. Men det är inte alltid storleken som betyder något när det kommer till gift. Synd att flytta från SM som nu bor granne med mig men skönt att flytta från dessa kryp som kommer när som helst. Varje morgon smyger jag in på badet. Öppnar dörren och tänder ljuset så jag kan se ordentligt om det är något där. Ser bakom dörren och alla hörn. Tar toaborsten och liksom skrämmer runt bak toan osv om det skulle vara något där. Toaborsten får några cirklar också i toan så det inte gömmer sig något i kanten där man sätter rumpan. Det gör jag varje morgon. Men så fort jag ska in på badet på nytt så tänder jag lampan men har fötter och kroppen på utsidan när jag tittar in. När jag går från det ena rummet till det andra så ser jag alltid efter kryp. Och denna ständiga stressen hoppas jag försvinner på nästa plats. Finns inga garantier på att kryp inte kommer på besök men nu är det en trappa upp och det ger ett helt annat intryck.



Tidigare på dagen kunde jag känna att korridorerna och den gemensamma platsen var rengjorda. Det luktar nämnligen lite petrolium. Japp du läste riktig. För att hålla kryp borta så har dem petrolium i städ vattnet. Funkade inte så bra idag då vi har skorpion på fel sida av huset.

Godnatt och Godmorgon!

Robin B-R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar