Mig

Mitt foto
En drömmare som alltid kommer att vara i sina bästa år.

Arkiv

torsdag 30 juli 2015

23-29/7-15 Paraiso, Villahermosa ohc Cancun

Hej sveis

Det verkar bli veckovis uppdateringar nu iställe för varje dag:)

I perioden som varit har vi rest endel. Till och med tagit flyg.

Här är några bilder innan resan till Paraiso.

Frukos



Barnmaten


Navel strängen lossnade






På handletur. Vi köpte inte de här fossingarna


Om du köper 2 cola så får du tonfisk på köpet. Vilken bra ide:)


Eller en frigolit låda





Första turen



Dem ser på en stor krokodil

 Spelar kort som god tro till tradition i familjen Blom.


Står i skotkjärran



Tiden i Paraiso var avkopplande och skönt att få komma mig ut ur lägenheten. Lite bökigare med vattenkokare iställe för micro till barnmaten på hotellrummet. När vi ska sterilisera napp flaskorna så får jag göra det i restaurangen där det finns en micro.

Bilderna är från lägenheten




Förberett så jag inte måste blanda nya mitt i natten.


Men vi åt god mat på restaurang och badade i pool. Som sagt avslappanande. Min syster Erika visade mig hur man kan hjälpa bäbisen att bajsa om han får problemer. Vilken han får när vi går till Nan 1. Han blir hård i magen och svårt att få ut skiten. Bokstavlig talt. Jag valde att gå tillbaka till ” Good Start” och sen jobba mig in mot Nan 1. Göra en längre och mjukare överång till ny mat.

Jag och Erika på snabbvisit i Villahermosa efter att åkt till Paraiso. Fick födselsbeviset!


Advokat Carlos och hans assistent.


Mat och andra bilder från tiden i Paraiso



Äter magnum mandel.Smälter på 2 sekunder ute.


Jag satt i skuggan och tog hand om Khyan. Så får pappa och Erika bada i havet.



Äter färsk mango med Chili


Jättegod grillmat...Army wings. Dekorerat efter tema.



På Shelys




Pappa och michilada. En konstig "öl"



Orchata. Risvatten, mjölk och kanel





Kokos glass






Mot slutet av veckan fick jag veta att jag måste resa till ”konsulatet” på måndagen om vi ska hinna få papperen till ambassaden i tid. Det är inget riktig konsulat. Dem är ett ” honorable consulate” vilket ger dem mindre myndighet. Men dem kan skicka papper.:)
Ambassaden skickar papper till Sverige en gång i veckan och det är på torsdagar. Khyans passansökan går först från Cancun till Mexico City, sen till Stockholm för att till sist resa norrut till Skellefteå. Där behandlas papperen. Detta kan ta tid bara på grund av allt resande. Karin Stork på ambassade sa hon skulle skicka en mail till Skellefteå med bilagor på dokumenten som kommer med posten senare så dem kan påbörja arbetet.
Måste säga att det är ett tungt sätt att arbeta på. Jag har skickat dessa till ambassaden på mail tidigare, men dem är bara gyldiga om ”konsulatet” i Cancun skickar fysiska kopior till ambassaden eller att ambassaden tar kopior. Exakt samma typer kopior som kommer fram till Skellefteå men det är en annan avsändare. Jo, Jessica har rest till Mexico City så hon var förbi ”konsulatet” innan hon reste, så dem fick hennes signaturer och det som dem behövde.

Ca 8 på morgonen gick flyget till Cancun från Villahermosa. Inga problem att vinka in taxi. Dock 250 pesos när den typen taxi borde kosta 150. Men men. Khyan var snäll hela resan. Satt fast i selet på mig. Jag matade honom när flyget lättar. Barn har trånga hörgångar i örornen så dem får lättare ont och skriker. Plus så blir dem mindre rädda, känner sig trygg när dem äter.

Ängeln och nallen väntar i lägenheten.


Frukost på flygplatsen



Det gick inte att flyga tillbaka hem samma dag, så vi bestämte oss för att ta 2 nätter i Cancun. Ta semester resten av tiden. På det här hotellet hade vi micro så den biten gick lättare. Allt var lättare i Cancun. Jag gillar Cancun. Om man gillar en havs stad, där det handlar om sol, bad och äventyr så gillar man nog detta. Jag och Erika tog med oss pappa och Khyan till Blue Gekko. Mycket god mat.
Nu har jag varit i Cancun 3 gånger, det börja kännas känt.




Här blev det semester. Barn semester som det kommer att vara några år framöver. Tack vare pappa och syster. Energi och aptiten är tillbaka:) Så nu börjar jag väl gå upp i vikt snart.

Vacker strand. Utsikt från restaurangen

Även i dåligt väder är det inte så värst dålig:)


Khyan sover



Största frukosten på månader



Khyan hade kissad ner "sängen" sin så jag tvättade den. Men den blev inte tillräckligt torr. Pappa hänger den i lampan:)
Lampan går inte runt, den står stilla.


Vi försökte att omboka pappas och Erikas biljetter så dem kan resa direkt till Mexico City från Cancun istället för att först resa till Villahermosa för att samma dag resa därifrån till Mexico City, men det gick inte.
Efter 1 timmes försening på onsdag morgon 7.30 kom flyget äntligen iväg. Khyan var fortfarnde mycket snäll på hela resan. Gnällde inte allt för mycket fast hans mat blev försenad en god stund.
Det är så stor skillnad på Villahermosa och Cancun. Nästan deprimerande att komma tillbaka.

Dagens träning för Khyan. 


Lägger han på magen så han får öva sig.


Pappa ligger i sängen och vilar. Jag och Erika pratar i köket. Plötsligt ser hon att deras flyg tillbaka inte gick 14.30 som vi trodde men 13.25. Så det var bara att kila iväg.
Ut och bort för att vinka in en taxi. Det gick så fort. Dels för att det var så varmt för Khyan att ligga i vagnen men mest för att dem måste hinna med flyget. Det gick lite för fort tycker jag. Men dem lämnade mig med en känsla att detta gå bra och jag har fått ny energi. Vara lite mer säker på mig själv som pappa för Khyan. Jag kan inte med ord förklara hur viktig det var att ha sällskap av familj. Tack!

Kl 12 kom advokaten och hämtade mig. Med mig har Khyan och alla mina papper OM det skulle behövas. Han sa att det inte behövdes men, jag ville vara säker. Det togs några kopior av mitt pass, migrationspapper och så lämnade vi in det till ett kontor. Det var första steget mot ett mexikanskt pass för Khyan. Så får vi se vilket pass som blir klar fortast.
Det jag måste göra härnäst är att ta bild på Khyan till passet. Det ordnas i vanlig foto studio på ett galleri eller något. Sen ska jag få ett ID från barnläkaren. Det ID:et behövs i pass ansökan.
Min barnläkare är på semester till 10 augusti så jag ska se om jag kan hitta en annan som kan ordna detta nästa vecka.

Bara 4 dagar innan Tor Even kommer hit! Joho!

Godnatt och Godmorgon


Robin ”locito” B-R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar