Mig

Mitt foto
En drömmare som alltid kommer att vara i sina bästa år.

Arkiv

lördag 20 juni 2015

20/6-15 Tredje gången gillt?

Hej sveis!

27 dagar kvar innan familj kommer på besök.
Jag har en nedräkningskalender på pcsn till det:)

Lördag. Midsommar dagen för 3 år sedan gifte jag och Tor Even oss. Vet inte om det skulle firats idag eller den 23 som är det riktiga datumet. Tror vi håller oss till 23 och det blir då...på tisdag. Då kan jag kosta på mig en kakbit till:)

Idag hade jag ett nytt försök. Mitt tredje försök att komma mig in i den stängda parken. Jag har alltid varit där vid fel klockslag varje gång så nu ska jag vara där i tid. Med mig har jag SM. Hon hade inte ont idag och ville sträcka på benen. Så det var väl en 40minuter och tror jag. Hon har också haft en kackerlacka i sin lägenhet nu. Den första av dem. Hon låg och såg på tv. Plötsligt så känner hon något på sin hand. Det var en liten kackerlacka som tagit sig upp i sängen och sprang över hennes hans alldeles intill ansiktet. Den kackerlackan är kackerlack himlen nu om det finns en. Efter att hon sprayat hela sovrummet med insektsmedel och var säker på att det inte vara några fler. Vaknade hon nästa morgon till 3 andra små lik. Spindlar som hon inte sett tidigare. Jag bor bara här 1 vecka till sen flyttar jag till en annan lägenhet, men hon blir här i 3 veckor till. Sen reser hon tillbaka till Cancun. Kommer barnet tidigare så reser hon också hem tidigare. Hon tror hon bara blir kvar i Villahermosa max 5 dagar efter födsel. Hennes mor och dotter hade velat vara här till födsel men de har inte möjlighet till det nu som det blir tidigare än först sagt. De önskar gärna att jag och Tor Even kommer förbi Cancun så de får träffa den lilla och oss. Samtidigt ge en present eller 2. Den önskan hoppas jag att vi kan uppfylla.

Tillbaka till Parque La Pólvora.
Efter våra 40 minuter i solen är vi på plats, jo just det ja. Jag betalade 4 turist pesos extra för en flaska vatten. Jag beställde en och SM en och vi fick olika priser. Ljus och blond så betalar du ibland mer:).
Väl framme vid parken så letar vi ingången. Vi ser inte att det är öppet någonstans. Men kanske det är en ingång genom ”kontoret” som jag sett. Underlig ingång men det är annat som är så konstigt så varför inte. Få saker överraskar mig nu. Men nej det var inte ingången. Vi frågade en kille som såg ut veta lite mer. Han hade en typ av uniform och de med uniformer är helt legitimt och fråga vad som helst. Han visste visst varför det var stängt. Det var renoverings underhåll i parken. Typiskt. Hur länge då? Undrade vi. ” Una mes”. Stängt en hel månad till. Dubbelt typiskt. Nu kan jag sluta prova och komma mig in på en stund iallafall. SM påstår att min Agents landschef har förhäxat mig. Att allt dåligt som kan hände vill hända. Och än så länge har hon nästan rätt. Så när det är något negativt som uppstår så nämner vi denna chefs namn och skrattar gott.
Jag har nästan sett alla filmer på bio jag önskar se, till och med sett en 2 ggr. Parker är det inte många av att besöka. Pengar att dra på turer 2 timmar från Villahermosa har jag inte, så det börjar ta slut på saker att göra nu. Snart är det bara porr på nätet av underhållning kvar men hur kul är det i längden?... Ok, du behöver inte svara på den.

En trevlig tur på en restaurang som jag tidigare var med Sandra. Bilderna som hänger på väggen är från Mexikanska revolutionen så det är riktig seriösa bilder. Jag misstänkte dem kanske var ett komiskt inslag men nej det var det juh inte. Komiskt för mig men inte för dem. Dem är som en karikatyr av en typisk Mexikanare. Sorry.



En herre kommer upp till oss medan vi väntar på våran beställning. En man i tidig 50 åren. Ser bra ut för sin ålder för att vara i Mexiko. Han ser faktiskt ut att vara ren. Inte fet. ”hello” What? Han pratar engelska också. Han var en överraskning. När jag tar en närmare titt på hans kläder så gissar jag på att han är restaurangens kock. Jag svarar artigt tillbaka. (Artigt på svenska är høfflig, inte artig som kul).
Kocken fortsätter att prata. ” You have been here before” och ser på mig. ” Yes I have”. ” Last time you sat on that chair” säger han och pekar på precis den stolen jag satt på sist. ” Yes, that is right. You have good memory. Maybe it is my blond hair you remember?”. ” I always remember a handsome costumer”. Nej han sa inte det men hade det inte varit roligt om han sa det?:)
”First time in Villahermosa?”. ” Yes, it is”. ” You are always welcome here and feel its your new home” så tackar han för sig och går.
Woaw, jag vet inte vad jag gjort men något intryck har jag gett han. Tipsade jag mycket förra gången? Något måste det vara.

Senare efter lite ärenden som SM hade och jag handlade lite baby grejer så tog vi en tur innom ett kafe innan vi går hem. Jag ville ha en smoothie med kokos smak. ”No”. Ok typiskt. Såg hör jag från SM håll att hon nämner landschefens namn. Det är trolldommen som spökar igen. Tillslut fick jag min kokos smoothie. Så mycket för den trolldommen.

Senare möter jag opp min kamrat Ricardo och en av hans kompisar. De hjälper mig att handla baby saker. En vagn, badbalja, sköt väska och renjörare till napp flaskorna.
Svårt att välja vagn. Har ingen aning om vad som passar bäst. Jag tog en vagn som kommer i flera delar. En bit som kan användas att sova i och en bilbarnstol att bära runt i. Men själva biten som sätts i bilen kommer jag inte behöva. Tar inte det för stor plats när vi ska flyta hem? Kan ge bort den eller kasta kanske. Det kostade inte så mycket iallafall. Allt jag handlade idag gick på ca 7000 pesos. Ok det är en månadslön till SM men för mig är det nästan 4000 nok. Vad kostar en vagn i skandinavien? Nu fick jag mer än en vagn för ca 7000 pesos. Nytt. Mina vänner var osäker på om jag skulle ta en av de skötväskorna som var i den butiken. De tyckte inte dem var snygga nog. Just det skiter jag i just nu. Om jag måste ha en ful väska i 2 månader i Mexiko så gör det mig ingenting. Jag tog den minst fula. Tog inga bra bilder på mina saker men jag ska visa er senare.


När man får stor påse så får man en påse utan handtag. Vad är det för logik?


Nappflask rengörare kunde man antingen ta som används i micron eller så har den som går på ström. Eller så har du det gamla sättet. Koka i gryta. För att vara helt på säkra sidan så kokar jag inte i gryta. Här väljer jag att följa strömmen. Mexikarna känner till sina bakterieproblemer så jag tummar inte på den. Micro vänlig eller ström vänlig? Well, om jag tar micro vänlig så kan jag ta dem med hem. Det går inte med den på ström eller så måste jag skaffa adapter och så blir det genast mer jobb. Har jag micro i nya lägenheten? Jag skickar ett sms och hon svarar överraskande fort. Ja det har dem. Då tar vi en sånn! Billigare är den också.

Jag blir så lätt biten av myggor och annat skit. Det kliar snart överralt på kroppen. Mest runt vristena och handlederna. Jag smörjer dem in och sprayar med myggspray men har inte hjälp så mycket.

Jag har en fin vild hund som kommer på besök ibland. Nu vet jag inte vad de får äta eller inte men eftersom den är vild så har den väl en mage som klarer det mesta. Den går genom sopor.
Jag har gett henne pizza rester och bananer som jag inte vill ha. Jag vet att jag inte borde men jag tycker om den stackars hunden. Jag har inte klappat henne då jag vet att det inte är bra. Men jag har lust.

Mina vänner här nere har börjat kalla mig för...nu kommer jag inte ihåg det spanska ordet för det. Men det är loco men lite loco. Loco är tokig men jag är bara lite tokig. Rolig tokig men dock tokig.
Det baseras på saker jag säger, hur jag säger det och ja.. Hur jag uppför mig tror jag. Men min SM är likadan så vi är ett bra team.

Nu ska jag fortsätta med min spellista på itunes till barnet. Sånger vi ska höra på tillsammans. Igår kom min kompis Fredriks sånger upp. Såklart att vi ska höra på han! Han är nu med på listan.

Godnatt och Godmorgon


Robin B-R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar