Mig

Mitt foto
En drömmare som alltid kommer att vara i sina bästa år.

Arkiv

söndag 21 juni 2015

21/6-15 Lilla julafton

Hej sveis!

26 dagar kvar innan Pappa och Erika kommer på besök.

Idag var det som lilla julafton. Öppna packet!
Sterilisera nappflaskorna för första gången i micron. Förs försöka förstå hur den fungerar och så prova det ut. Woaow så het den blir! Efter 5 minuter i micron så går det inte att ta i den. Måste vänta några minuter innan den går att ta ut. Men det är väl det som ska till för att ta bort alla bakterier.
Jag har inte sett mycket av detta hemma hos våra vänner som har barn. Använder vi sånt här hos oss? Eller tar de flesta det här i diskmaskinen och så är det lika bra? Napparna ska sen uppbevaras skyddat och svalt. Hm... dem kan vara kvar i denna plastburken väl? Det är väl skyddat nog? Svalt.. ja det var det då. På sovrummet har jag iallafall ac.
Sen var det vagnens tur. Det är som att sätta ihop en IKEA möbel. Går som regel bra men ibland måste man knota lite först. Vad är fram och bak osv. Hur fungerar alla ”knappar och spakar?”. Vi fick det till jag och Jessica. Ja det är namnet på min SM. Jag har lov att skriva hennes namn. Hon är inte så noga med att hålla hennes identitet hemlig, men jag är lite sparsam ändå. Vet inte hur mycket av vagenen jag tar med mig hem. Kanske alla delar, men jag behöver egentligen inte en barnstol till bilen. Jag har redan en hemma. Pluss så har vi ingen bil:). Och det kommer nog inte bli en bil heller på en god stund. Det går åt så mycket pengar till det här att vi måste nog vänta. Men det är lättare att resa med bilstolen, eller håller det med selet? Vagnen är röd och svart. Jag bryr mig inte mycket om vilka färger som barnet har lov att ha och inte. Han kan få ha rosa om det så skulle vara. Fina kläder är fina kläder. Men. Jag kommer inte sätta på han klänningar osv, jag är inte med på den trenden.



Det jag inte hade sett i affären är en liten detalj till bad baljan. Barnet ligger som i en liten hammock. Så han inte ska glida under vattnet eller så. Utan han hänger mer säkert. Det kallar jag bonus. För jag såg för mig bara en platsbalja som liksom doppar barnet ner i. Försiktig men säkert hålla i honom så jag inte tappar greppet. Vilken säkert är en rädsla när dem är så små. Utan egna stabiliserande muskler så dem är väl mer som en klump liksom.



Idag hade jag en heldag med Jessica. Helt från klockan 13 till kl 22. Åt middag och kvällsmat på Euro Plaza och därimellan blev det en bio.Taxin som tog oss dit hade nästan på sig bilbältet sitt. Det hängde i allafall över bröstet hans fast det satt inte fast i låset. Vad är det då för nytta? Dummer.


Eftersom det är fars dag här i idag så slog jag på stor trumman och köpte mig en söt sitron paj och en kall Chai te. Shoppade mer barnkläder.



Vi pratade om hur vi bör lägga upp det runt födsel. Nu när jag snart flyttar en liten bit ifrån så är jag inte längre grannen hennes. Det vi kom fram till var att om barnet kommer tidigt så ringer hon taxi och plockar upp mig på vägen. Så reser vi tillsammans till sjukhuset. Om barnet inte kommer tidigare så övernattar hon hos mig de siste två kvällarna före den planlagda födseln. Vill hon komma till mig tidigare så får hon det.

Jag har nu 2 väskor nästan helt färdiga om det skulle bli en födsel strax. En väska med mina kläder och pc och allt det jag behöver.
Den är si och så klar redan. Så har jag barnväskan. Inte den mest tjusiga men den duger.


Det fattas mest blöjor, barnolja om jag behöver det. En filt och kudde. Annars så tror jag att jag ska ha det viktigaste. Jag har:
Mat
Vatten och blanda maten med. Finns specielt barnvatten i stora tunkar.
Kläder
Solhatt
Sockar
Vantar. Det är för om folk kommer att ta han i händerna eller han tar tag i något och sen stoppar händerna i munnen. Jag vet inte hur mycket mer en vante ska skydda mot det. Stoppar han inte vanten i munnen? Men jag följer råd från de lokala. Vi skandinavier har inte svar på allas problem.
Napp flaskor
Underlägg till att skifta blöjor
Nagelklippare
Termometer
Solkräm för småbarn
Oparfymerade våtservetter till att torka rumpan med. Inte min men hans:)
Tror det var allt jag kan komma på.
Måste fråga doktorn hur det är på sjukhuset. Hur mycket behöver jag ha med mig och vad finns redan där? Vatten till mat för exempel? Eller ska jag köpa ny mat där istället för att bära med mig?

Imorgon hoppas jag att jag får betala min första hyra till nya lägenheten. Så jag vet att jag kommer att bo där nästa söndag. Bara de personer jag kan lita på kommer att veta vart jag bor. Vill inte att min Agent ska veta ifall dem önskar att söka upp mig personligen för att fortsätta med sina dumma hot. Jag har inte hört mer från dem än för ca 1 vecka sedan. Chefen där ville veta hur vi har det och om det är något hon kan hjälpa mig med. Det är bara ett sätt att försöka lirka sig in. Hon vill inte, och om skulle vilja hjälpa så kan hon inte. För att hennes chef stoppar henne att göra det.

Veckan som kommer nu borde 3 dokumenter vara på plats.
Mitt personbevis på spanska.
Mitt personbevis med apostille borde ha kommit med posten.
Kontraktet från Notarien med apostille.

Vi får vänta och se.

Godnatt och Godmorgon!


Robin B-R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar