Mig

Mitt foto
En drömmare som alltid kommer att vara i sina bästa år.

Arkiv

tisdag 23 juni 2015

23/6-15 Museum turer

Hej sveis
24 dagar kvar tills Pappa och Lilla Syster kommer hit till mig.

Ja vad ska man säga. Efter att inte fått någon respons från dem jag skulle hyra lägenhet ifrån kontaktade jag min mäklare som tyvärr rest till Mexico City pga dotter på sjukhus. Men hon får tag på dem och ger mig nyheten. Den nya lägenheten gick till en annan. Utan att meddela mig så hyrde dem ut lägenheten till en annan. Blockerade mig på Whats up så mina sms inte gick fram. Så fegt och så dålig gjort. Jag blir så förbannad på sånna saker. Anledningen är att personen som fick den ville hyra för 1 år. Jag kan absolut förstå att dem föredrar 1 år före 2 månader. Men har man skakat hand och ingått ett avtal så måste man avsluta det på ett bra sätt. Jag tänker på ett sistat från min mäklare efter att ha varit där. ” The reason they are so nice people is because they pray a lot”. Att välja pengar framför att hålla sig till ett avtal låter inte specielt som kristen lära frågar du mig. Greed heter det väl på engelska? Kanske därför dem är så mycket i kyrkan. För mycket medveten synd i familjen. Nu är jag mest arg så jag skriver mest efter humöret och det är inte alltid gjenomtänkt. Mäklaren ska se om det finns någon annan lägenhet tillgänglig. Saken är den att jag har sagt upp den jag har! För att inte förlora den så måste jag säga till att jag vill behålla den. Nu är goda råd dyra. Om jag inte får nys om en annan lägenhet imorgon eller senast dagen efter så måste jag säga att jag planerna är ändrade IGEN och jag blir kvar här i 2 månader. Ingen ide och försöka byta lägenhet senare. Ingen vill ha en hyres gjäst på bara 1 månad. Men jag kan ta över Jessicas lägenhet när hon flyttar hem. Den har bättre och tystare AC än mig.

Håret ser inte fullt så illa ut efter en tur till frisören? Jag klippte till det jag inte gillade igår.



Jag går sällan i museum. Det är något med museum som tråkar ut mig. Som regel går det bra första 10 minuter men sen är jag ”klar”. Väldigt få saker som imponerar eller intresserar. Förlåt.
Idag tog Juan med mig på 2 museums. Det första handlade om Maya folket. Ja så det var stenar i glasmontrer. So what! Några saker var fascinerande hur dem klarar och skapa vackra smycken och enorma informations tavlor av sten. Glad det bara kostade 20 pesos per person, ca 11nok.



Ser ni leende från en jaguar?


Det som var mest spännand eller roligt var att jag kände igen en kille där. Han var med sina vänner och tog bilder precis som vi. Han var en kille som Jessica sett och påpekt att hon gillar. Så jag tog bild av honom för att ta med till henne.


Vi passerade honom lite senare så såg han på mig, smilte och gav mig ett nick. ?. Vad betyde det?

Nästa museum vet jag inte helt vad det var. Det ska ha varit ägd av en homo för länge länge sedan. En jätterik en. Han beställde mosaik ”tiles” från Europa och dekorerade hela insidan av byggnaden.
Fruktansvärd smak men ja. Sen har platsen varit bland annat bank och politiker plats. Nu är det ett museum. Det man kunde se var gamla använda vapen, kläder och tidningspressar. Bland det första tv apparater och LP spelare. Den ligger i centrum och kostar 35 pesos per person. Det här är jag med på bara för att fördriva tid och kanske, vem vet, så hittar jag något jag gillar.

Innan vi drar till tredje platsen så är det dags för mat. Han tar mig med på en restaurang han gillar där han har ätit tills han spydde. Är det ett bra tecken, att du spyr efter att ha varit på en restaurang?
Nu var det för att han åt så mycket. Säger han.
Grei plats. Jag får menyn som bara står på spanska. Fanns ingen engelsk. Så ser jag ner på bordet och där ligger det ett stort ark med namn och beskrivelser. Jag frågar Juan:
” What is the different between this menu and the one at the table?”
” The one at the table is a dictionary”
Haha, det var det roligaste på hela dagen. Jag tar fel på en menu och en ordbok!


Juan rekomenderer en choklad drink. Så jag tar en sån och en drink som heter Jamaica. En söt dryck gjord på blomman med samma namn. När choklad drycken kommer säger jag: ” I looks like very bad water” ” Oh, that is soo rude of you”
Se vad tycker ni?


Jag tar en soppa. ” Nothing else?”. ” No, I think its ok. Do I need more? Small portions?”
Med tanke på storleken till maten till Juan så förstår jag att dem tycker jag är konstig som bara tog en soppa. I tillägg beställdes det in en friterad platt banan. En salt historia som smakade nästan inget.


Ni hör juh hur rolig jag är att ha med och göra när man är ute och reser. Bara skeptiskt och svår till det mesta. Nästan som den Britiska serien ” En idiot på resa”. Jag känner mig igen i ganska mycket i han. Specielt nu. Inte hjälper det när min kamrat sitter med mobilen och chattar med vänner samtidig som jag försöker att få samtalen att flyta.


Är jag så tråkig?

Tredje och sista platsen var ”Museum La Venta”. Den ska ha djur. Jag blir informerad att den har varit mycket bättre. Pga dålig ekonomi så är den inte så bra skick.
Oboy hade han rätt. Djuren såg inte glada ut. Väldigt ensamma. Skitigt vatten eller mycket lite vatten.







Tvättbjörn



Utter


Fågelbur


Någon som tycker det är varm?




Jag fick höra en historia, om den är sann kan jag inte bekräfta, men ni ska få den som jag fick den så får ni avgjöra. För ca 10 år sedan var det översvämningar i Mexiko och massa ödeleggelse. Mexiko fick stöd av pengar från hela världen. Nästan alla de pengarna försvann i privata fickor. Pga sånt så försvinner det pengar till att få saker att gå runt.
Tillbaka till djurparken. Dem hade få apor, krokodiler, sköldpaddor, papegojor, andra fåglar, ormar, naturliga myror, endel kattdjur, svin och en sorts hjort. Men det roligaste var när vi såg på den svarta pantern. Efter att jag tagit bilder och sånt vänder han sig och vänder rumpan till. Utan varning markerar han revir rätt mot oss och Juan får faktiskt på byxorna. Det var höjdpunkten idag!



Kul grej.


Samma sak igen. Jaguar smil.



Imorgon är det nog sista läkarbesöket innan födsel. Jessica slutar med smärtstillande och mediciner från och med imorgon. Kan han komma nu denna vecka? Nej, jag hoppas han väntar lite till. Jag vill helst inte vara ensamstående pappa fler veckor än vad jag måste. Juh mer utvecklad han är desto bättre är det för båda av oss. Jag är lite mer rädd för att bli galen av att inte kunna komma mig ut och ta promenader med småttingen. Att se dessa väggar i veckovis. Jag har parkeringen att gå runt på utanför dörren. Men bara före kl 11 eller efter kl 17 annars är det stekande sol utan skugga. Och jag har Jesuskorset på baksidan. Men där blir vi väl bitna av mygg. Sen är det den grejen med baciller och barnet. Dålig kombo och är det något Mexiko är rik på så är det just baciller som man inte ska ha i sig. Kan inte korruptionen, ”korrupta” det istället. Få de problemena ur världen istället för ta pengar till folk.  

Vet inte hur jag ska tolka vem som är inne och ser på bloggen. Jag menar.. Rumänien och Frankrike.?


Godnatt och Godmorgon!

Robin B-R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar