Mig

Mitt foto
En drömmare som alltid kommer att vara i sina bästa år.

Arkiv

lördag 4 juli 2015

04/7-15 En ganska miserabel dag.

Hei Sveis

13 dagar kvar till familj kommer på besök.

Kl 5 på morgonen vaknar Jessica med smärtor och verkar. Dem var ganska kraftiga ( hur kraftiga fick jag inte veta för än runt kl 21 på kvällen). Men det gjorde väldigt ont. Det kan vara naturligt att ha ont när man snart ska föda. Det jag inte gillade var att hon aldrig kontaktade sin läkare om just det där. Han var väldigt tydlig att om hon får väldigt ont, flytningar eller barnet ändrar rörelsemönster till mindre rörelser. Så vill han bli kontaktad.
Jag får först veta om det här runt kl 11. Mentalt började jag förbereda mig för att han kommer nu. Tvättade sängkläderna en extra gång så jag har ren säng när jag kommer hem. Det lugnade ner sig och vid 2 tiden var hon helt ok. Själv tänker jag att han lika bra kan komma nu. Han växer nog mer på utsidan magen nu och de få dagar som är kvar spelar nog inte stor roll.
Man får nästan intryck av att han väldigt gärna vill komma ut men så är det iallafall något som håller han tillbaka.

På förmiddagen hade jag min advoka på besök och fick signera ett papper som intygar att han är min advokat och det är i mitt ärende han gör den jobben han gör.

På eftermiddagen mötte jag min vän Chris på Hospital Angeles där Jessica ska föda. Han är med som tolk om det skulle behövas, men jag räknar med att ett dyrt sjukhus så borde någon kunna engelska. Så fel tok jag. Av dem jag mötte var det ingen som ville prata engelska.
Anledningen till att jag var där var för att jag har blivit tillsagd att jag kan och bör boka övernattningsrum till födseln. Det kan enklast göras några dagar innan. Det var det jag fick veta för en månad sedan då jag var där för att vara i tid med min bokning. Så nu är jag här igen.
På riktig våning blev vi stoppade av 2 vakter där vi måste lägga ifrån oss våra legitimationer. För att i utbyte få en ”visitor”lapp på oss.
Efter en väntan får vi komma in i det lilla trånga rummet, jag tror vårt barnrum är lika stort.
En kvinna började fråga mig olika saker om jag var där genom agent, försäkring eller privat. Och många andra frågor. Efter att hon fått vetat namnet på läkaren så går hon.
-vart gick hon? Frågade jag. - Läkaren är här, får jag till svar. Ok så hon ska gå och se efter läkaren och få lite hjälp från han.
En annan kvinna kommer in och sätter sig vid pcn. Säger ingenting. Pcn går igång. Dem jobbar i SAP, som jag gör på mitt jobb:) Så jag tar initiativ till och fråga om vad som nu händer. En kvinnar går ut och en annan har satt sig där.
Kvinnan snurrar på stolen och frågar om namnet på patienten. Hmm.. ja det kunde jag väl något så där. Det är lite strul med mellan och efternamn men jag fick det till.
-Hur gammal?
-28, och så jag månaden och dagen hon har födesledag.
Vilket år? Frågar dem sen.
Ja det är väl bara att räkna 28 år bak från nu? Dah. Du har dator du kan väl lätt räkna ut det? Hon strulade...
- Dont hurt yourself, I think it is 1987, im I right? Någon måste använda huvudet här. Började bli ganska irriterad på hur svårt det skulle vara att få boka ett rum till oss.
- Your id please? Skämtar hon? Den tog juh vakten ifrån oss. Vad är detta för system! Hur kan dem ha en vakt som tar av oss något som sen måste användas inne i lokalerna! Hon tok en kopia av mitt pass som hon aldrig använde till något. Jag tog den till och med med mig.
Kvinnan kunde inte hitta läkarens planlagde födsel med oss. Och på den dagen och tiden han gett oss stod det ”Blanco”. Vad faan är det här? Har han glömt oss?
-Can I still book a room for us? I can even prepay it as you want to.
- What is her address?
Hennes adress!? Har ingen aning vad adressen är. Jag vet vart hon bor men inte vad adressen är.
- Dont you live next to her? Frågar min kompis.
- Yes, but i dont know my address. When I asked my neighbour to give me the address for a friend she asked me which street I wanted on the address, so I guess its not very clear.
Jag ringer Jessica och ber henne skicka adressen. Vilket hon gör men damen ger mig fortfarande samma svar. ” Computer says no”.
Jag visar henne ett papper som läkaren gav mig. Jag vet inte vad det står på det, men han sa att när jag visar upp det här på sjukhuset så vet personalen vad som är på gång.
Då ger hon mig ett annat svar. Läkaren skriver att det är en ”snabb visit” operation, så det går inte att boka ett rum. Vi måste komma 5 på morgonen och skriva in oss. Sen vänta 1.5 timmar innan Jessica ska förberedas som sen tar iallafall 1 timme. Efter födsel så blir vi tilldelat ett ”snabb visits” rum, standardrum. Och om vi inte gillar det kan vi be om å få bli uppdaterade till bättre rum. Varför inte bara ta det bättre rummet med en gång? Frågade jag. Jag vet att jag blir här 1 natt eller 2. Måste jag först få ett rum som jag i utgångspunkt vet att jag inte vill ha? Våran läkare sa att vi tidigast behövde vara på sjukhuset klockan 6.30 och nu säger ni att jag måste vara här kl 5? Pluss att jag ska inte ta vanliga ingången utan ”akut” ingången. Detta är inget akut? Det här är planlagt. En kvinna som kommer skrikande in med barnet halvvägs ute är akut. Men vi är inte akut och varför är vårat besök ett ”short stay”. De vet ni ingenting om det blir kort eller långt.
I tillägg så blev jag inge klokare på betalningen. Det ca 30 – 35000 pesos för ett kejsarsnitt. Men hon sa det kunde bli mer. -Hur mycket mer? Undrade jag. Då tittar hon oförstående på mig. - Jag menar, hur mycket mer kan det kosta? Vad är det som spelar in på priset? Kan det plötsligt bli 100 000 pesos bara för att ni säger så? Lite mer klarhet tack! Det står totalt 35 000 pesos. Men så ska läkaren ha pengar på ca 25 000 pesos. What!? Är vi nu uppe i 60 000 pesos? Det stor juh totalt för kejsarsnitt ca 35 000 pesos. En total är en total. 25 000 pesos går till läkaren, narkosläkar, barnläkare och assistent. Vad får jag för de 35 000 pesos då? Rum, översyn, mediciner och mat till Jessica. Priset kan bli lägra om allt går bra.
Woaow. Jag trodde att 40 000 pesos så var jag nästan safe. Men nu blev det nästan dubbelt så dyrt. Från ca 20 000nok till strax över 30 000nok. Well well. Det kunde varit större summor. Glad det det inte var i usd:).
Ibland missar jag vissa poäng, men jag är heller inte hur dum som helst. Så det är något med deras system jag bara inte fattar. Och jag kan inte få dem till att förklara för mig. Hade jag någon som var duktig på engelska och spanska så kunde vi kanske prata om det.
Den kvinnan som gick efter läkaren. Hon gick inte efter läkaren. Hon bara gick. Jag berättade för min vän att jag kände att det där var ett dåligt möte. Förvirrande. Att jag förstod inte varför jag skulle svara på alla frågorna till hon första som sen iallafall inte skulle hjälpa. Bort kastad tid och varför kan jag inte boka 1 natt den dagen mitt barn föds? Han hade kanske det bästa svaret. - Its Mexico.

Så det blev ingen bokning av rum. Sur gick jag därifrån men det var bio dags så bäst att vända på humöret. Terminator.

På kvällen mår Jessica forfarande bra. Hon hade textat sin läkare om att vara på sjukhuset klockan 5. Det tyckte han var mycket onödigt. Så vi går efter gammal plan om att vara där till klockan 6.30. Om hon får lika ont igen så måste hon kontaka sin läkare.
I morgon ska vi hamstra in lite extra mat och vatten så vi har för lite extra dagar när vi kommer hem från sjukhuset.

Ni som har barn, vad gjorde ni sista dagarna innan barnet föddes?

Jo jag har en liten rolig historia. Eller kanske inte så rolig, men.. ja.
När jag skulle betala 15 dagar extra för min lägenhet och 1 månad extra för Jessicas. Då hade jag med mig totalt 13 500 pesos för begge betalningarna. Kvinnan som räknade sedlarna ( japp det går inte att betala med kort här) ser stor ögd på alla pengar.
” You must be very rich” skriver hon på google translate och tar upp alla sedlarna i händerna.
”But that is the prices you have. I must pay this” frågar jag tillbaka.
” Si, but its mucho”.
”Si, but still it is your prices. You can change them down” säger jag med ett lende och gestikulerar med en tumme ner på skämt.
Vad var det för kommentar? Gud så mycket pengar. Ja, men om det är juh priser som ni satt här. Om du tycker det är för mycket pengar kan ni gott sätta ner priset.

Det är allt för idag.

God natt och God morgon!


Robin ”locito” B-R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar